Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
wildchild
Dołączył: 17 Paź 2007
Posty: 123
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 2 razy Ostrzeżeń: 0/5 Skąd: Rybnik
|
Wysłany: Pią 20:08, 25 Sty 2008 Temat postu: |
|
|
ponawiam prośbę
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
|
|
Przemas
Administrator
Dołączył: 15 Paź 2007
Posty: 110
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 1 raz Ostrzeżeń: 0/5 Skąd: Wodzisław Śląski
|
Wysłany: Sob 15:17, 26 Sty 2008 Temat postu: |
|
|
ludziskaaaaaaaaaaaaaaaa!
sprawa jest
ma ktoś jakieś notatki z pierwszego kolosa, z których uczy się do poniedziałkowej poprawy z PZ ?:> licze tu w szczegolnosci na Roxi i Mateusza ^^ jak coś, to mam notatki z tematów z 2 kolosa, mogę wymienić
odp, plzzzz
pozdro :*
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
nacia
Dołączył: 17 Paź 2007
Posty: 40
Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 0/5
|
Wysłany: Nie 10:11, 27 Sty 2008 Temat postu: |
|
|
Zarządzanie to zestaw działań (planowanie, organizowanie, motywowanie, kontrola) skierowanych na zasoby organizacji (ludzkie, finansowe, rzeczowe, informacyjne) wykorzystywanych z zamiarem osiągnięcia celów organizacji. (wg Griffina). Zasoby ludzkie to uzdolnienia zarządcze i siła robocza. Zasoby pieniężne to kapitał finansowy wykorzystywany przez organizację do finansowania działań zarówno bieżących, jak i długookresowych. Do zasobów rzeczowych należą surowce, pomieszczenia biurowe i produkcyjne oraz sprzęt. Zasoby informacyjne to wszelkiego typu użyteczne dane niezbędne do skutecznego podejmowania decyzji.
Menedżerowie odpowiadają za powiązanie i koordynację tych różnych zasobów dla osiągnięcia celów organizacji. Sprawny: wykorzystujący zasoby mądrze i bez zbędnego marnotrawstwa. Skuteczny: Podejmujący właściwe decyzje i z powodzeniem wprowadzający je w życie. Menedżer: jest to ktoś, kto odpowiada przede wszystkim za realizację procesu zarządzania, a zwłaszcza ktoś, kto planuje i podejmuje decyzje, organizuje, przewodzi ludziom oraz kontroluje zasoby ludzkie, finansowe, rzeczowe i informacyjne. Planowanie: (określanie trybu działania) określanie celów organizacji i decydowanie o najlepszym sposobie ich osiągnięcia. Planowanie i podejmowanie decyzji pomagają utrzymać sprawność zarządzania, dostarczając wskazówek do przyszłych działań Organizowanie: (koordynacja działań i zasobów) określanie najlepszego sposobu grupowania działań i zasobów. Przewodzenie (kierowanie ludźmi): (motywowanie ludzi i kierowanie nimi) motywowanie załogi organizacji do pracy w interesie organizacji. Kontrolowanie: (obserwowanie i ocena działań) obserwowanie bieżących działań i wprowadzanie do nich korekt dla ułatwienia osiągania celów. Ustalanie celów jest częścią planowania, budowanie struktury organizacyjnej jest częścią organizowania, zarządzanie ludźmi jest częścią przewodzenia (motywowania), obserwacja wyników należy do funkcji Role interpersonalne: Role reprezentanta, przywódcy i łącznika, które wymagają kontaktów z innymi ludźmi. Role informacyjne: Role menedżera jako obserwatora, propagatora informacji i rzecznika, które wymagają przetwarzania informacji. Role decyzyjne: Są to role menedżera jako przedsiębiorcy, jako osoby przeciwdziałającej zakłóceniom, dysponenta zasobów i negocjatora; przede wszystkim odnoszą się one do decyzji, które trzeba podjąć. Umiejętności techniczne: Umiejętności niezbędne do wykonywania lub zrozumienia zadań związanych z daną organizacją.
Umiejętności interpersonalne (społeczne): Jest to umiejętność nawiązywania kontaktu zarówno z jednostkami, jak i z grupami, rozumienia ich i motywowania.
Umiejętności koncepcyjne pozwalają im myśleć strategicznie, dostrzegać „ogólny obraz” i podejmować na tej podstawie decyzje służące organizacji jako całości. Umiejętności diagnostyczne i analityczne: umiejętności umożliwiające zaprojektowanie najwłaściwszej reakcji w danej sytuacji. Menedżer może diagnozować i analizować problem w organizacji, badając jego symptomy i przygotowując na tej podstawie stosowne rozwiązanie.
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
nacia
Dołączył: 17 Paź 2007
Posty: 40
Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 0/5
|
Wysłany: Nie 10:11, 27 Sty 2008 Temat postu: |
|
|
Otoczenie zewnętrzne: wszystko poza organizacją co może na nią wpływać. Otoczenie ogólne: to nie sprecyzowane bliżej wymiary i siły, wśród których działa organizacja i które mogą mieć wpływ na jej działania. Wymiar ekonomiczny. ważne czynniki ekonomicznye należą inflacja, stopy procentowe, bezrobocie i popyt Ogólna kondycja systemu gospodarczego w którym działa organizacja. Wymiar techniczny: Metody pozwalające przekształcić zasoby w produkty i usługi. Wymiar socjokulturowy. Zwyczaje, nawyki, wartości i demograficzne cechy społeczeństwa, w któ¬rym funkcjonuje organizacja.Wymiar prawno-polityczny. odnosi się do państwowej regulacji działalności gospodarczej i stosunków pomiędzy gospodarką i państwem. Jego znaczenie wynika z trzech podstawowych przyczyn. System prawny częściowo określa to, co organizacja może i czego nie może. Nastroje w kręgach rządowych przychylne lub nieprzychylne działalności gospodarczej również wpływają na tę działalność. Pewne ramy planowania wytycza również stabilność polityczna. Wymiar międzynarodowy. Jest to zakres, w jakim znajdują się one pod wpływem działalności gospodarczej w innych krajach lub uczestniczą w tej działalności Otoczenie celowe: składa się z konkretnych organizacji lub grup, które mogą wpływać na organizację. Otoczenie celowe może obejmować: Konkurenci. Organizacje, które konkurują o zasoby. Klienci. Ci, którzy płacą za nabycie wyrobów lub usług organizacji. Dostawcy. Dostawcy to organizacje, które dostarczają zasobów innym organizacjom. Regulatorzy. mogą kontrolować, regulować albo wpływać na politykę i praktyki organizacji. Istnieją dwa ważne rodzaje regulatorów. agencje regulacyjne, które zostały powołane przez rząd w celu ochrony społeczeństwa przed pewnymi praktykami gospodarczymi lub ochrony jednych organizacji przed innymi. grupa interesu zostaje zorganizowana przez swoich członków w celu zabiegania o wpływ na organizacje. Siła robocza. Organizacje muszą się też zajmować siłą roboczą, zwłaszcza gdy jest ona zorganizowana w związkach zawodowych. Właściciele. Ci wszyscy, którzy uczestniczą we własności organizacji. Sojusznicy strategiczni. Organizacje współpracujące ze sobą w ramach wspólnego przedsięwzięcia. Otoczenie wewnętrzne. Zarząd: firmy działające w formie spółki akcyjnej muszą taki zarząd mieć, ale firmy nie będące spółką akcyjną i liczne organizacje niekomercyjne są wolne od tego obowiązku. Zarząd korporacji jest wybierany przez akcjonariuszy, a jego zadania polegają na nadzorowaniu ogólnego zarządzania firmą, tak by zapewnić jego zgodność z interesami akcjonariuszy. Niektórzy dyrektorzy, nazywani dyrektorami wewnętrznymi, są również pełne etatowymi pracownikami firmy zajmującymi stanowiska na najwyższym szczeblu zarządzania. Natomiast dyrektorzy zewnętrzni są wybierani do zarządu w związku z określonym celem Nie są oni jednak pełnoetatowymi pracownikami organizacji. Zarząd odgrywa ważną rolę w układaniu strategii firmy i nadzorowaniu jej właściwego wykonywania. Zarząd ma również wgląd we wszystkie ważne decyzje podejmowane przez kierownictwo najwyższego szczebla i określa wysokość wynagrodzeń menedżerów tego szczebla. Pracownicy: Kiedy pracownicy staną się członkami organizacji, stają się jednocześnie częścią jej otoczenia wewnętrznego. Kultura: Zestaw wartości, które pomagają członkom organizacji rozumieć, za czym organizacja się opowiada, jak pracuje i co uważa za ważne. Zmienność i złożoność otoczenia. NIEPEWNOŚĆ Ważna siła wynikająca ze zmienności i złożoności otoczenia, która wpływa na wiele działań organizacji. Z najmniej niepewnym otoczeniem mają do czynienia organizacje o otoczeniu stabilnym i prostym. Organizacje o dynamicznym, ale prostym otoczeniu na ogół mają do czynienia z umiarkowanym stopniem niepewności. Inna kombinacja czynników to stabilność i złożoność. I tu w jej wyniku mamy umiarkowany zakres niepewności. Połączenie dynamicznych i złożonych warunków otoczenia daje wysoki stopień niepewności. Otoczenie składa się wtedy z wielkiej liczby elementów, których charakter podlega nieustannym zmianom. Pięć sił konkurencji. Zagrożenie ze strony nowych konkurentów to łatwość wejścia na rynek lub jego segment nowych konkurentów. Próby wymanewrowania rywali należą do samej istoty konkurencyjnych stosunków pomiędzy dominującymi firmami w branży Zagrożenie substytutami to zakres, w jakim alternatywne wyroby lub usług mogą zastąpić lub zmniejszyć zapotrzebowanie na dotychczas sprzedawane wyroby czy usługi. Siła nabywców to zakres, w jakim nabywcy produktów lub usług w dane branży są w stanie wywierać wpływ na dostawców. Siła dostawców to zakres, w jakim dostawcy mogą wywierać wpływ ns potencjalnych nabywców. Zakłócenia w otoczeniu. Pięć sił konkurencji można systematycznie badać i oceniać. Najpospolitszą formą zaburzeń w organizacji jest jakiś kryzys. Zarządzanie informacją. Jest ono szczególnie ważne przy kształtowaniu początkowego zrozumienia otoczenia i jego obserwacji w celu wykrycia oznak zmiany. Organizacje wykorzystują kilka technik zarządzania informacją. Jedna polega na wyznaczeniu specjalnych łączników. Łącznik z oto¬czeniem jest to ktoś taki, jak przedstawiciel ds. sprzedaży albo agent ds. zakupów, który znaczną część swego czasu spędza na kontaktach z podmiotami spoza organizacji. Tacy ludzie mają szczególnie dogodne warunki poznania tego, co robią inne organizacje. Każdy skuteczny menedżer uczestniczy w śledzeniu otoczenia, procesie aktywnego obserwowania otoczenia, m.in. poprzez lekturę. Z fuzja mamy do czynienia wtedy, gdy kilka firm łączy się i tworzy nową firmę. Projektowanie organizacji. Organizacja może również reagować na warunki otoczenia odpowiednio projektując kształt swej struktury Bezpośredni wpływ na otoczenie. Organizacje nie muszą być biernymi obiektami oddziaływania otoczenia31. W rzeczywistości wiele organizacji jest w stanie na wiele różnych sposobów bezpośrednio wpływać na swe otoczenie. Modele skuteczności organizacji.: Podejście systemowo-zasobowe do skuteczności organizacji koncentruje się na zakresie, w jakim organizacja może zapewnić sobie potrzebne zasoby. Podejście celowe do skuteczności koncentruje się na stopniu, w jakim organizacja osiąga swoje cele. Podejście od strony procesów wewnętrznych. do skuteczności organizacji zajmuje się właśnie wewnętrznymi mechanizmami organizacji. Koncentruje się na minimalizowaniu napięć, integrowaniu jednostek i organizacji, bezkonfliktowym i sprawnym wykonywaniu operacji. podejście od strony strategicznego „elektoratu" koncentruje się na grupach zainteresowanych sukcesem organizacji.
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
nacia
Dołączył: 17 Paź 2007
Posty: 40
Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 0/5
|
Wysłany: Nie 10:12, 27 Sty 2008 Temat postu: |
|
|
podejście klasyczne Składa się z dwóch wyodrębnionych gałęzi: naukowego zarządzania i zarządzania administracyjnego naukowe zarządzanie Podejście do zarządzania zajmujące się poprawą wyników osiąganych przez poszczególnych robotników. spowalnianie pracy Pracownicy celowo pracują w tempie wolniejszym od możliwego. Ilościowa teoria zarządzania koncentruje się zwłaszcza na opracowywaniu modeli matematycznych. Model matematyczny jest uproszczonym przedstawieniem systemu, procesu lub relacji Synergia Dwa współpracujące podsystemy produkujące więcej, niż wynosiłaby łączna suma produkcji każdego z nich, gdyby pracowały osobno. Spojrzenie sytuacyjne uniwersalne teorie nie mają zastosowania, ponieważ każda organizacja jest jedyna w swoim rodzaju, a zachowanie kierownicze w danej sytuacji jest uwarunkowane elementami niepowtarzalnymi, właściwymi tylko tej sytuacji Ujęcie klasyczne miało dwa główne odgałęzienia: naukowe zarządzanie i zarządzanie administracyjne. Naukowe zarządzanie zajmowało się poprawą efektywności i metod pracy pojedynczego robotnika. Zarządzanie administracyjne interesowało się przede wszystkim najlepszą wewnętrzną strukturą organizacji, sprzyjającą sprawnemu jej funkcjonowaniu. Obie gałęzie niewiele uwagi poświęcały roli robotnika. Spojrzenie behawioralne, które cechuje zainteresowanie zachowaniem indywidualnym i grupowym, wyłoniło się przede wszystkim w wyniku badań w zakładach Hawthorne. Ruch na rzecz stosunków międzyludzkich uznał znaczenie i potencjał procesów behawioralnych w organizacjach, jednakże przyjął wiele nadmiernie optymistycznych założeń co do charakteru tych procesów. Koncepcja zachowania organizacyjnego, bardziej realistyczna wersja podejścia behawioralnego, jest przedmiotem zainteresowania wielu współczesnych menedżerów.
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
nacia
Dołączył: 17 Paź 2007
Posty: 40
Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 0/5
|
Wysłany: Nie 10:12, 27 Sty 2008 Temat postu: |
|
|
z tego ja sie uczylam na 1 kolosa kiedy byl 1 kolos ale nie ma tam chyba tych gosci z referatu a jak wiadomo bylo prawie wystzsko o nich
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
roxiiii
Dołączył: 16 Paź 2007
Posty: 117
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 5 razy Ostrzeżeń: 0/5 Skąd: Rybnik
|
Wysłany: Nie 12:31, 27 Sty 2008 Temat postu: |
|
|
Do ziombelków którzy jutro zaliczają semestr ;P
tutaj są pytania z poprzednich kolosów wra z odpowiedziami
[link widoczny dla zalogowanych]
jak ktoś ma jeszcze jakieś inne pytania które były, a których tam nie zamieściłam, to proszę o poprawkę, tak samo gdy znajdziecie jakiś błąd.
Z góry dziękuje
pozdrawiam
Post został pochwalony 1 raz
|
|
Powrót do góry |
|
|
waikiki
Dołączył: 07 Lis 2007
Posty: 63
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 2 razy Ostrzeżeń: 0/5 Skąd: Wodzisław Śląski
|
Wysłany: Nie 17:06, 27 Sty 2008 Temat postu: |
|
|
ładnie, ładnie a z kim macie zarządzanie ;>
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
roxiiii
Dołączył: 16 Paź 2007
Posty: 117
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 5 razy Ostrzeżeń: 0/5 Skąd: Rybnik
|
Wysłany: Pon 14:44, 28 Sty 2008 Temat postu: |
|
|
Dobra, po dzisiejszej wtopie mam nadzieje, że poprawa jednak będzie taka jak dzisiaj, wrzucam więc pytania które zapamiętałam, wraz z odpowiedziami. Jeśli ktoś pamięta więcej, proszę o korektę i wrzucenie kolejnej wersji tutaj
[link widoczny dla zalogowanych]
pozdrawiam
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
waikiki
Dołączył: 07 Lis 2007
Posty: 63
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 2 razy Ostrzeżeń: 0/5 Skąd: Wodzisław Śląski
|
Wysłany: Pon 17:42, 28 Sty 2008 Temat postu: |
|
|
do szczescia tylko zdania zerowki brak
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
Przemas
Administrator
Dołączył: 15 Paź 2007
Posty: 110
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 1 raz Ostrzeżeń: 0/5 Skąd: Wodzisław Śląski
|
Wysłany: Pon 19:17, 28 Sty 2008 Temat postu: |
|
|
I semestr zaliczony... kuoooooor... dobrze jest ^^ baa... nawet bardzo dobrze ^^
i tak jak mówiłem: jak zalicze, to 0,7... :]
wiec pytam kulturalnie: kiedy macie czas?
EDIT: Roxi, żebym ja je jeszcze pamiętał...
Post został pochwalony 0 razy
Ostatnio zmieniony przez Przemas dnia Pon 23:35, 28 Sty 2008, w całości zmieniany 1 raz
|
|
Powrót do góry |
|
|
roxiiii
Dołączył: 16 Paź 2007
Posty: 117
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 5 razy Ostrzeżeń: 0/5 Skąd: Rybnik
|
Wysłany: Pon 21:16, 28 Sty 2008 Temat postu: |
|
|
Przemas napisał: | I semestr zaliczony... kuoooooor... dobrze jest ^^ baa... nawet bardzo dobrze ^^
i tak jak mówiłem: jak zalicze, to 0,7... :]
wiec pytam kulturalnie: kiedy macie czas? |
Przemas cholero ;P podawaj lepiej pytania jakie byly ;p
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
wildchild
Dołączył: 17 Paź 2007
Posty: 123
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 2 razy Ostrzeżeń: 0/5 Skąd: Rybnik
|
Wysłany: Wto 1:00, 29 Sty 2008 Temat postu: |
|
|
jak to przemas na 0,7 zaawsze znajdziemy czas może środa popołudniu ?
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
ania
Dołączył: 19 Paź 2007
Posty: 20
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 1 raz Ostrzeżeń: 0/5 Skąd: Rudy
|
Wysłany: Wto 17:56, 29 Sty 2008 Temat postu: |
|
|
pytanie, które zapamiętałam z zerówki z odpowiedziami:
1. źródła władzy formalnej w organizacji
odp.1) pogląd klasyczny
2) założenie przyzwolenia
2. rozpietość kierowania
1)potencjalna
2)formalna
3)rzeczywista
3. problemy według kryterium istotności:
1) pozorne
2)rzeczywiste
4. jak dzielimy spółki handlowe:
1)osobowe
2)kapitałowe
5. wiązka celów przedsiębiorstwa:
1)techniczno-produkcyjne
2)ekonomiczne
3)regionalne i ekologiczne
4)społeczne
6.sfery organizacji
1)regulacji
2)realna
7.typy władzy według Webera;
1)tradycyjny
2)charyzmatyczny
3)racjonalny
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
wildchild
Dołączył: 17 Paź 2007
Posty: 123
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 2 razy Ostrzeżeń: 0/5 Skąd: Rybnik
|
Wysłany: Śro 0:16, 30 Sty 2008 Temat postu: |
|
|
o tak tak tak... jeżeli ktoś pamięta pytania z zerówki które ttutaj nie wystąpiły bardzo prosze o napisanie
z góry dziękuję
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
|